News Stand

a collection of articles written by Customer Focus consultants

Valoarea creata trebuie sa fie bine definita si masurata (II)

Poate că nu sunt eu cea mai în măsură să judec competenţa aleşilor şi specialiştilor aflaţi la conducerea sistemului nostru de învăţământ, dar le pot face sugestia să admită că au şi ei de învăţat şi că le-ar prinde bine să arunce o privire către cei mai buni.

Aş vrea să vă stimulez cumva atenţia cu câteva elemente singaporeze:

• Singapore cheltuieşte 20% din bugetul naţional în educaţie;

• Elevii au voie să înveţe şi de acasă, dar trebuie să dea examene la şcoală;

• 5,2 miliarde de dolari se investesc în educaţie anual, la o populaţie de 5 milioane de locuitori;

• Părinţii au o secţiune specială de informare pe pagina ministerului Educaţiei – „Customer Service Center”;

• Academia profesorilor: profesorii din Singapore sunt înrolaţi într-un program de formare continuă;

• Singapore îşi recrutează profesorii încă din liceu şi îi îndrumă către cariera de pedagog. Doar unul din opt aplicanţi este acceptat. În interviul de selecţie, care este organizat sub forma unui panel foarte provocator, se pune accent pe calităţile personale pe care le întruneşte persoana respectivă pentru a deveni profesor;

• Profesorii sunt foarte respectaţi în Singapore, nu neapărat datorită culturii lui Confucius care valorizează învăţarea continuă, ci pentru că toţi ştiu cât de greu este să devii profesor în această ţară;

• Profesorii au trepte de carieră şi bonusuri. Şi noi avem trepte de carieră (aşa-zisele grade), dar mai bine nu ne gândim ce înseamnă ele şi ce presupun;

• Salariul brut al unui învăţător în Singapore este de 2.880 de dolari lunar;

• În învăţământ, salariul maxim anual în 2009 a fost de 77.000 de dolari, iar cel mediu, de 43.000 de dolari;

• Un profesor universitar cu 10 ani de experienţă poate câştiga 100.000 de dolari/an;

• Profesorii au un sistem de bonusare corect şi transparent, care face ca salariile lor să devină mari pe baza unei evaluări de 16 competenţe. Bonusul poate fi de până la 30% din salariu.

Valoarea creată trebuieDar ceea ce m-a uimit şi m-a făcut să înţeleg de ce ei pot livra o educaţie de valoare a fost definirea rezultatu-lui: Desired Outcomes of Education. Pe site-ul Ministerului Educației, din care vom reda în continuare, se poate găsi şi definirea rezultatului, acel ceva care îmi dă satisfacţia că am primit ceea ce am plătit, dacă nu mai mult. „The Desired Outcomes of Education (DOE) – Efectele/rezultatele dorite ale educaţiei – sunt atributele pe care pedagogii doresc ca fi ecare singaporez să le aibă la sfârşitul educării sale formale. Aceste efecte stabilesc un scop comun pentru profesori, ghidează politicile şi programele noastre, ne permit să stabilim cât de bine funcţionează sistemul nostru.

Persoana care învaţă în sistemul singaporez întrupează „Efectele dorite ale educaţiei”. Are conştiinţă de sine, un moral sănătos şi abilităţile necesare pentru a face faţă provocărilor din viitor. Este responsabilă faţă de familie, comunitate şi naţiune. Apreciază frumuseţile lumii înconjurătoare, are o minte şi un corp sănătoase şi are poftă de viaţă.

Pe scurt, este:

O persoană încrezătoare, care posedă conştiinţa binelui şi a răului, este adaptabilă şi energică, se cunoaşte pe sine, are discernământ, gândeşte independent şi critic, comunică efi cient;

O persoană care învaţă singură şi îşi asumă răspunderea pentru ceea ce învaţă, pune întrebări, reflectează şi perseverează în învăţare;

O persoană proactivă, capabilă să lucreze efi cient în echipă, exersează iniţiativa, îşi asumă riscuri calculate, este inovatoare şi aspiră la excelenţă;

Un cetăţean preocupat, ce are conştiinţă civică puternică, este informat, are un rol activ în îmbunătăţirea vieţii celorlalţi.

Rezultatele dorite pe etapele-cheie DOE se traduc printr-un set de rezultate ale dezvoltării pentru fi ecare etapă a sistemului nostru educaţional. Rezultatele etapelor-cheie dezvăluie ce vrea Sistemul Educaţional să dezvolte în studenţii noştri prin educaţia primară, liceală, post-liceală. Fiecare nivel educaţional se bazează pe cele dinainte şi pune bazele celor care vor urma. De exemplu, elevii şcolii primare învaţă să cunoască şi să iubească Singapore. Prin asta, încrederea lor în Singapore va fi întărită şi vor înţelege până la liceu ce este important pentru Singapore. Vor ajunge să fi e mândri de Singapore şi să o înţeleagă în context global, până la nivelul post-liceal. Sunt opt efecte pentru fi ecare etapă. Împreună, ele explică ce ne dorim să transmitem tinerilor noştri pentru a construi o fundaţie puternică.

Surse de informare: www.ncee.org, www.moe.gov.sg, www.timssandpirls.bc.edu

Ştim că sunteţi interesaţi de educaţie şi că aveţi idei de îmbunătăţire. Dacă este aşa, nu vă pierdeţi vremea postând critici la adresa sistemului educaţional din România, ci veniţi cu idei de îmbunătăţire constructive, care să îi ajute pe cei în măsură să aducă rezultate în sistemul educaţional din ţara noastră.

Eduard TillValoarea creata trebuie sa fie bine definita si masurata (II)
Share this post

Join the conversation